Hankkeet Inarin kunnankirjastossa

Inarin kunnankirjasto toimii hallinnoivana kirjastona kaikkien Lapin kirjastojen yhteisessä hankkeessa Lukutaidon valmiuksia Lapin malliin 2.4.2024 - 31.12.2025. 

Hankkeessa kehitetään ja vakiinnutetaan systemaattinen, pedagogiseen otteeseen perustuva malli kirjastojen ja varhaiskasvatuksen lukutaitoyhteistyölle kaikissa Lapin kunnissa.

Hankkeen sisältönä on valjastaa kirjastojen pitkä satutuntiperinne tietoisesti, näkyvästi ja tuloksekkaasti välineeksi kirjastojen ja varhaiskasvatuksen yhteiseen lukutaitotyöhön. Kirjastoille tämä tarkoittaa, että satutuntien tehtäväksi määritellään lukutaidon valmiuksien tukeminen sekä omaksutaan käytännön keinot tämän tehtävän täyttämiseksi. Varhaiskasvatukselle lukutaitoyhteistyö kirjaston kanssa tuo mukanaan säännölliset ns. pedagogiset satutunnit sekä niiden antia vahvistavan kerrontatyökalun lasten kielellisten valmiuksien kehittämiseksi. 

Pedagogisten satutuntien suunnittelun tueksi hanke tuottaa kirjastoille materiaalipankin.

Hankkeen aihepiiristä teetettiin seuraava opinnäytetyö:

Ruotsalainen, Jaana (2024): Pedagogisen satutunnin konseptin arviointi Inarin kirjaston ja varhaiskasvatuksen lukutaitoyhteistyössä

Hankkeessa työntekijöinä ovat Reija Portti ja Anna Roos. Heidät tavoittaa sähköpostitse etunimi.sukunimi@inari.fi sekä puhelimitse numerosta 0405390462.

Tarvittaessa lisätietoja antaa kirjastotoimenjohtaja Virpi Veskoniemi, virpi.veskoniemi@inari.fi, puh. 040 1583262.


Päättyneet hankkeet

 

Inarin kunnankirjasto toteutti ajalla 1.4.2022 - 31.12.2023 Lukutaitoyhteistyön Inarin-malli -hankkeen. Hanketta rahoittivat Opetushallituksen Lukuliike ja Inarin kunta.

Lukutaitoyhteistyön Inarin-malli -hankkeessa jatkokehitettiin ja vietiin käytäntöön Inarin kunnankirjastossa kehitettyä lukijuuskasvatuksen ja lukutaitotyön toimintokokonaisuutta. Malli vastaa kirjastolaissa määriteltyihin yleisen kirjaston tehtäviin sekä samalla lukutaitoa koskevissa tutkimuksissa ja Kansallisessa lukutaitostrategiassa 2030 todettuihin lukutaitotyön tarpeisiin.

Lukutaitoyhteistyön Inarin-mallin ytimessä on pitkäjänteinen ja vakiintunut työskentely kuntalaisten (moni)lukutaidon edistämiseksi. Kirjasto on mallissa lukutaitotyötä tekevä sekä koordinoiva, kokoava voima. Kirjasto pyrkii aktiivisesti tavoittamaan kuntalaisia koko elämänkaaren ajalta ja erilaisissa elämänvaiheissa ja –tilanteissa. Se on mahdollista yhteistyössä kunnan muiden toimijoiden, kuten varhaiskasvatuksen, koulujen ja sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa. 

Lukutaitoyhteistyön perustana toimii hankkeen kirjastotoimelle laatima lukijuuskasvatussuunnitelma. Yhteistyö määritellään myös kunnan varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmissa sekä yhteistyökumppaneiden kanssa laadituissa sopimuksissa.

Hankkeen aikana käyttöön otetun pedagogisen satutunnin konsepti kuvataan lukijuuskasvatussuunnitelman lisäksi myös seuraavassa artikkelissa: Kertomuksen kaava haltuun - pedagogisen satutunnin konsepti Inarin kirjastotoimessa. Lastenkirjastotyön Ideakirja 2023, s. 65-68. Lataa Ideakirja tästä

 


Inarin kunnankirjasto toteutti ajalla 15.3. - 31.12.2021 Lukukuntoa! -hanketta, joka on osa Opetushallituksen Lukuliike -kokonaisuutta. Toteuttajakumppanina oli Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Hankkeessa pureuduttiin monipuolisen lukutaidon edistämiseen yhteistyössä kunnan sosiaalitoimen ja vapaa-aikatoimen, Inarin luterilaisen seurakunnan diakoniatyön ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen toimijoiden kanssa. Kohderyhmänä ovat aikuiset ja nuoret aikuiset.

Hanke on päättynyt joulukuun 2021 lopussa. Hanketyöntekijät hankkeessa olivat Reija Portti ja Anna Roos. Tarvittaessa lisätietoja antaa kirjastotoimenjohtaja Virpi Veskoniemi, virpi.veskoniemi@inari.fi, puh. 040 1583262. 

Hankkeessa tuotettiin seuraavat julkaisut:

Polkuja kirjastoon. Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön

Mäkinen-Laitila, Sari; Salmela, Satu (2022): Lukukuntoon? Inarin kunnan kirjastoimen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun Lukukuntoa! -hankkeen arviointia

Kirjaston ja koulun lukutaitoyhteistyötä InarissaLasten- ja nuortenkirjastotyön ideakirja 2021, s. 55-63.

Lisäksi hankkeen yhteydessä teetettiin opinnäytetyö:

Moisio, Paula (2022): Inarin kunnankirjaston ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen yhteistyömalli: prosessin kuvaus ja kokemusten arviointi


Lukeminen harrastuksi -hanke toteutettiin ajalla 2020 - 28.2.2021. Hanke sai AVI:n myöntämän valtionavustuksen.

Hankkeen tarkoitus oli kasvattaa lapsia lukijuuteen. Lukeminen on harrastus, jossa voi kehittyä. Hankkeessa kiinnitettiin huomiota lasten kasvuyhteisöjen valmiuksiin tukea lasten lukutaidon ja -kiinnostuksen kehittymistä. Hankkeessa laadittiin Inarin kunnankirjastolle lukijuuskasvatussuunnitelma. Erilaisia toimenpiteitä kokeiltiin ja kehitettiin tavoitteena saada pysyviä, tehokkaita työmenetelmiä mm. kirjaston satutunneille ja kouluyhteistyöhön.

Hanke on päättynyt helmikuun 2021 lopussa. Hanketyöntekijät hankkeessa olivat Reija Portti ja Anna Roos. Tarvittaessa lisätietoja antaa kirjastotoimenjohtaja Virpi Veskoniemi, virpi.veskoniemi@inari.fi, puh. 040 1583262.

Hankkeen yhteydessä teetettiin opinnäytetyö:

Kaerla, Nina (2020): Suomen yleisten kirjastojen satutunnit: Nykytila ja tulevaisuus


Inarin kunnankirjasto on ollut mukana Sitran Kirjastoista kansanvallan foorumeita -hankkeessa. Siinä kehitettiin konsepteja, joiden avulla kirjastot voivat toimia osallistumisen, kohtaamisten ja turvallisen yhteiskunnallisen keskustelun alustoina.

Aluehallintovirasto, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Sitra ovat tuottaneet aiheesta esittelyvideon yhteistyössä PaikallisTV:n kanssa.

Hanke on päättynyt kesäkuun 2021 alussa. Hanketyöntekijä hankkeessa oli FM Tapio Kumpula Tarvittaessa lisätietoja antaa kirjastonhoitaja Arja Kuisma, arja.kuisma@inari.fi, puh. 040 6211360.

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: