Pedagoginen satutuntisuunnitelma

Aisopos: Aurinko ja Tuuli

Suunnitelmassa käytetty tarina on Weilin & Göös:n kustantamasta Satusaari -kirjan osassa Lumottu metsä.

Tarvittavat: maalarinteippi, tussi, aakkoset K, I, N, A, S, T, E, L, U, kuva auringosta ja tuulesta, (kulkija-hahmo), tarina-alusta, teippiä tms. alustan kiinnittämiseen, auringonsäteitä, värejä, alustoja, sinitarraa.

1. Kohtaaminen aulatiloissa

Jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi, keskusteluyhteys syntyy.

Istutaan piiriin ja kysytään jokaiselta lapselta nimi, kirjoitetaan se maalarinteippiin, näytetään kirjoitettua ja kysytään, onko tutun näköinen. Jos on, niin annetaan teipinpala lapselle kiinnitettäväksi paitaan.

Käydään läpi satutunnin säännöt:

 - kun ohjaaja puhuu, niin missä ovat teidän korvat, entä silmät?

 - jos pissattaa, niin kertokaa asiasta teidän ryhmänne omille aikuisille

 - vetäjä vastaa satutunnin sisällöstä, ryhmän aikuiset ryhmän toiminnasta.

2. Toiminnan kautta tarinan maailmaan

Puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa, annetaan esimakua tarinan maailmasta sekä aktivoidaan tai annetaan tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.

Kerrotaan, että tehdään kirjaimista yksi sana, joilla saadaan selville tulevasta tarinasta tärkeä asia.

Aakkosjumppa: K – I – N – A – S – T – E – L – U

Kun on saatu sana selville, keskustellaan, mitä se tarkoittaa.

Vetäjä kertoo, että hän vielä näyttää kuvat tarinan hahmoista.

Vetäjä näyttää kuvan auringosta (joko piirretty tai kuva kirjasta) ja kysyy miten pukeudutaan, kun aurinko paistaa kuumasti? Paistaako aurinko aina kuumasti? Voiko talvella mennä sortseissa ulos? Miten kävisi? Miltä tuntuu, kun on oikein hiki? Miltä tuntuu, kun oikein kylmä?

Vetäjä näyttää kuvan kovasta tuulesta (joko piirretty tai kuva kirjasta).

Noustaan ylös ja puhalletaan lempeästi pieniä tuulia. Liikutaan pienen tuulen mukana. Sitten kovennetaan tuulta myrskyksi ja liikutaan kovassa myrskyssä.

3. Hallittu siirtyminen tarinatilaan

Satumato tai tuulenpuuskan mukana kulkeutuminen

4. Ennakointia ja osallisuutta

Ennustetaan sadun tapahtumia (kansi)kuvan, nimen ja mahdollisesti muiden saatujen tietojen perusteella, lapset tuottavat ohjatusti tarinaan liittyviä elementtejä sekä lisäksi tässä kohdassa on vielä mahdollista aktivoida ja antaa tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.

Kerrataan, mitä on saatu tietää tarinasta (KINASTELU, aurinko ja tuuli). Kysytään, miähän tarinassa voisi tapahtua? Kuka kinastelee kenenkin kanssa?

Vetäjä jakaa osallistujille auringonsäteen, jonka osallistuja saa värittää haluamallaan yhdellä värillä. Kiinnitetään säteet tarina-alustalle kiinnitetyn / piirretyn auringon kylkeen.

5. Tarina: jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset

Kerrottaessa / luettaessa tarinaa helpotetaan tarinan seuraamista kuvin, kysymyksin ja kertauksin.

Tarinan alkuun on kirjoitettu lisäys: Elelipä kaikessa rauhassa aurinko taivaalla ja tuuli puhalteli ympäriinsä, välillä kovemmin ja välillä rauhallisemmin. Eräänä päivänä Tuuli sanoi Auringolle: - Minäpä olen voimakkaampi kuin sinä…

Tarina alussa alustassa on yhdessä tehty aurinko. Tarinan alkaessa vetäjä kiinnittää alustaan myös tuulen.

Kun tarina on siinä kohdassa, että aurinko ja tuuli näkevät tiellä kulkijan, kiinnitetään alustaan kulkija, jolla voi olla irtonainen takki tai sitten ei. Myös vetäjä voi olla tuo kulkija ja vetäjällä voi olla mukana paksu takki, jonka hän pukee päälleen ollessaan kulkija ja jota hän riisuu, kun aurinko paistaa ja pukee, kun tuuli puhaltaa.

Kun tarinassa tuuli puhaltaa, niin lapset tuottavat tuulta. Vetäjä voi piirtää tarina-alustaan tuulessa taipuneen puun.

    1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:

          Olipa kerran X, joka…

          Joka päivä X…

          Ja mitähän sitten tapahtuu?

Ensimmäinen kertaus, kun  aurinko ja tuuli näkevät kulkijan tiellä ensimmäistä kertaa.

Kysymykset:

Kun aurinko vastaa, että minä olen voimakkaampi, kysytään, että mitä aurinko vastaa.

Kun tuuli ehdottaa kilpailua, niin kysytään, suostuuko aurinko.

Kun on päästy aurinko paistoi ja paistoi -kohtaan, kysytään mitenkäs käy.

Kun ollaan kohdassa, jossa aurinko toteaa voittaneensa ja olevansa voimakkaampi, kysytään, onkohan kiista nyt ratkaistu.

Kun tuuli alkaa vielä puhaltamaan, kysytään, mitähän nyt tapahtuu?

     2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:

          Kysellään lapsilta,

          kenelle tarina tapahtuu,

          missä ja milloin,

          mitä päähenkilö tekee tarinan alussa?

          Mitä sitten tapahtuu?

Tarina kerrataan Olipa kerran -korttien avulla.

6. Koko ryhmän yhteinen kuva patsailla tapahtumat aloittavasta muutoksesta

Kuva tehdään kohdasta, jossa tuuli ehdottaa kilpailua.

Tarvitaan tuuli, aurinko, auringolle säteitä, kulkija, kulkijalle takki. Jos enemmän lapsia, niin puita, jotka ovat taipuneet tuulessa.

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: