Pedagoginen satutunti: Kolme pientä porsasta
Oheisessa suunnitelmassa käytetty versio tarinasta löytyy iltasatu.org-sivustolta.
1. Kohtaaminen aulatiloissa
- jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi
- keskusteluyhteys syntyy
Istutaan piirissä ja kysytään jokaiselta lapselta nimi. Jos tuttu ryhmä, niin voi riittää ääneen kertaaminen, jos oudompi ryhmä, niin nimet kirjoitetaan maalarinteipille ja lapsi kiinnittää nimiteippinsä itse näkyville.
Lasketaan yhdessä, montako osallistujia on.
Satutunnin vetäjä kertaa satutunnin säännöt. Lapsille: kun minulla on puheenvuoro, niin teidän silmät ja korvat ovat minuun päin. Teidän omat aikuisenne huolehtivat muista asioista.
Työntekijöille: minä huolehdin satutunnin sisällöstä, teidän tehtävänä on huolehtia ryhmästä.
2. Toiminnan kautta kohti tarinan maailmaa
- puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa
- annetaan esimakua tarinan maailmasta
- voidaan aktivoida tai antaa ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja
Aakkosjumppa: S-A-P-A-R-O. Tutkitaan kenen nimessä on mikäkin kirjain.
Jutellaan possuista ja sioista, katsotaan saparoiden kuvia possuja ja sikoja käsittelevästä tietokirjasta.
Tarinassa olevat possuhahmot näytetään ja annetaan ryhmän kanssa possuille nimet.
3. Satumadon kyydissä tarinatilaan
4. Ennakointia ja osallisuutta
- ennustetaan sadun tapahtumia (kansi)kuvan ja nimen perusteella
- lapset tuottavat ohjatusti kerronnassa tarvittavia elementtejä
- voidaan aktivoida tai antaa ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja
Laitetaan possuhahmot kiinni tauluun / tarina-alustaan.
Keskustellaan siitä, mitä tarvitsee, kun muuttaa pois kotoa.
Väritetään rakennusmateriaaleja. Vetäjä on etukäteen valmistellut paperista olkia, risuja ja tiiliä. Jos on pieni ryhmä, niin jokainen osallistuja värittää jokaista materiaalilajia, jos taas iso, niin ohjaaja jakaa kolmasosalle väritettäväksi olkia, toiselle kolmannekselle risuja ja lopuille tiiliä.
Tämän jälkeen vetäjä rakentaa talot tarina-alustalle.
5. Jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset
- Kerrottaessa helpotetaan tarinan seuraamista kuvin, kysymyksin ja kertauksin
1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:
- Olipa kerran X, joka...
- Joka päivä X...
- Ja mitähän sitten tapahtuu?
Kun ollaan tarinassa siinä kohdassa, jossa ensimmäinen pikkupossu on rakentanut talonsa oljista, satutunnin vetäjä kertaa lähtökohtaelementit: ketä on tarinassa tarina alussa? (äitipossu ja kolme pikkupossua), missä he ovat tarinan alussa? (äitipossun helmoissa kotona), mitä pikkupossut tekivät? (kasvoivat isoiksi), mitä sitten tapahtui? (äiti sanoi, että pikkupossut ovat kasvaneet niin isoiksi, että heidän on aika muuttaa pois kotoa).
Vetäjä näyttää oikeaa olkea ja pohditaan ryhmän kanssa, onko oljista rakennettu talo kestävä.
Mitä oljista rakennetulle talolle voi tapahtua?
Mitähän tarinassa tapahtuu seuraavaksi?
Joku ehkä muistaa, että äitipossu varoitti lapsiaan isosta pahasta sudesta. Vetäjä toteaa, että katsotaanpas, kuinka tarinassa käy.
Kun tarinassa ollaan siinä kohdassa, jossa susi uhkuu ja puhkuu taloa nurin, pyytää vetäjä ryhmää uhkumaan ja puhkumaan, kunnes talo hajoaa. Välillä kysytään, hajoaako talo. Vetäjä irrottaa oljen kerrallaan ryhmän puhkuessa.
Kun ollaan tarinassa siinä kohdassa, jossa toinen possu on rakentanut talonsa risuista, satutunnin vetäjä näyttää oikeaa risua ja pohditaan ryhmän kanssa, onko risuista rakennettu millainen.
Vetäjä kysyy, mitähän tarinassa seuraavaksi tapahtuu. Pohditaan.
Kun tarinassa ollaan siinä kohdassa, että susi uhkuu ja puhkuu taloa nurin,
vetäjä pyytää ryhmää uhkumaan ja puhkumaan, kunnes risutalo hajoaa. Vetäjä
irrottaa risutalosta risun kerrallaan.
Kun kolmas possu on saanut talonsa rakennettua, vetäjä näyttää oikeaa tiiltä ja pohditaan, onko tiilistä tehty talo millainen. Satutunnin vetäjä kysyy, mitähän seuraavaksi tapahtuu.
Kun ollaan tarinassa siinä kohdassa, jossa susi uhkuu ja puhkuu tiilitaloa nurin, vetäjä pyytää ryhmää uhkumaan ja puhkumaan ja kysyy välillä, kaatuuko talo.
Lopputarinassa havainnollistetaan tarinaa seuraavilla kuvilla: takka, savupiippu ja vesipata ja tikapuut. Nämä laitetaan tiilitaloon sitä mukaan, kun niitä tarvitaan.
Kun tarinassa ollaan siinä kohdassa, että susi ei saa kaadettua tiilitaloa, vetäjä kysyy, mitähän seuraavaksi tapahtuu? Mitähän susi tekee?
Kun susi on kiivennyt katolle, niin vetäjä kysyy, että mitä pikkupossut nyt tekevät?
2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:
Kysellään lapsilta,
- kenelle tarina tapahtuu,
- missä ja milloin,
- mitä päähenkilö tekee tarinan alussa?
- Mitä sitten tapahtuu?
6. Koko ryhmän yhteinen patsas tapahtumat aloittavasta muutoksesta
Tehdään ryhmästä kolme possua, kolme taloa ja susi.