Pedagoginen satutuntisuunnitelma
Satu ikivihreistä puista (englantilainen kansansatu)
Satu löytyy Satusaari -kirjasarjan osasta lumottu metsä.
Alkuun on lisätty kuvaus: Olipa kerran lintu nimeltään Punarinta. Punarinta lensi aina keväisin etelästä ja saapui metsään aina, kun aurinko oli sulattunut lumen ja kaikenlaiset ötökät heräsivät talviuniltaan. Kesän punarinta vietti harjoitellen kovasti lentämistä ja syöden hyvin, koska syksyn tullen punarinnan pitäisi taas jaksaa lentää omin siivin etelään. Eräänä syksyisenä päivänä oli kova tuuli. Punarinta päätti kuitenkin harjoitella lentämistä. Se syöksyilikin taitavasti tuulen puuskin mukana ympäri taivasta, kunnes odottamaton tuulipuuskan pudotti punarinnan maahan. Pudotus oli niin nopea ja yllättävä, ettei punarinta ehtinyt tehdä yhtään mitään, vaan putosi toisen siipensä päälle. Siipi vaurioitui, eikä punarinta pystynyt enää lentämään.
1. Kohtaaminen (aulatiloissa)
- jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi
- keskusteluyhteys syntyy
Istutaan piirissä ja kysytään jokaiselta lapselta nimi. Jos tuttu ryhmä, niin voi riittää ääneen kertaaminen, jos oudompi ryhmä, niin nimet kirjoitetaan maalarinteipille ja lapsi kiinnittää nimiteippinsä itse näkyville.
Lasketaan yhdessä, montako osallistujia on.
Satutunnin vetäjä kertaa satutunnin säännöt. Lapsille: kun minulla on puheenvuoro, niin teidän silmät ja korvat ovat minuun päin. Teidän omat aikuisenne huolehtivat muista asioista.
Työntekijöille: minä huolehdin satutunnin sisällöstä, teidän tehtävänä on huolehtia ryhmästä.
2. Toiminnan kautta kohti tarinan maailmaa
- puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa
- annetaan esimakua tarinan maailmasta
- voidaan aktivoida tai antaa ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja
Aletaan vähitellen siirtyä tarinan maailmaan ja puretaan hallitusti mahdollista jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa.
esittelee kuvat puista, joita esiintyy sadussa (koivu, tammi, paju, kuusi, mänty, kataja)
puu-jumppa (seisoo pystyssä, puu on paikallaan; keinuu, puu huojuu tuulessa; kyykistyy, puusta tippuu lehtiä)
3. Satumadon kyydissä satutilaan
4. Ennakointia ja osallisuutta
- Ennustetaan sadun tapahtumia kansikuvan/nimen perusteella
- Lapset tuottavat ohjatusti kerronnassa tarvittavia elementtejä
- Annetaan ja aktivoidaan sadun ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja
Isolla paperilla on kuvat puista.
Satutunnin vetäjä kertoo, että osa linnuista muuttaa ja osa ei. Keskustellaan siitä, miksi näin tapahtuu.
Keskustellaan myös siitä, miten Pohjatuuli ja Pakkanen hoitavat talven tulon.
Vetäjä piirtää metsän puita ja lapset saavat piirtää lehtiä ja/tai värittää puita.
Keskustellaan vuodenajasta (syksy) ja siitä, mitä tapahtuu lehtipuille.
5. Jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset
- Kerrottaessa käytetään apuna tarinan seuraamista helpottavia, tarinaa jäsentäviä kuvia ja kysymyksiä.
Tarinaa kerrotaan. Vetäjä laastaroi punarinnan siiven.
1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:
- Olipa kerran X, joka...
- Joka päivä X...
- Ja mitähän sitten tapahtuu?
Vetäjä kertaa lasten kanssa, että olipa kerran lintu nimeltään punarinta, joka oli harjoitellut lentämistä koko kesän ja syönyt päivät pitkät kerätäkseen voimia pitkälle muuttomatkalle. Eräänä päivänä pieni punarinta harjoittelee lentämistä kovassa tuulisessa säässä ja loukkasi siipensä, eikä pystynytkään lähteämään matkalle lämpimään etelään.
Tarina jatkuu.
Vetäjä kysyy lapsilta jokaisen puun kohdalla ennen vastatusta, että mitä arvelette, suostuuko puu auttamaan lintua?
Tarinan lopussa vetäjä vaihtaa lehdelliset puut lehdettömiin (kuvat), kun lehdet tippuvat.
2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:
Kysellään lapsilta,
- kenelle tarina tapahtuu (punarinta)
- missä ja milloin (metsässä syksyllä)
- mitä päähenkilö tekee tarinan alussa? (harjoittelee lentämistä, syö hyvin ja valmistautuu pitkälle muuttomatkalle)
- Mitä sitten tapahtuu? (punarinta loukkaa siipensä, eikä pääse muuttomatkalle)
6. Koko ryhmän yhteinen patsas tapahtumat aloittavasta muutoksesta
Tehdään ryhmän kanssa lintu, tarinan puut sekä kova syksyinen tuuli.