LUKUTAITOYHTEISTYÖ 3 - 4 LUOKKIEN KANSSA

Osio A         jokaiselle opetusryhmälle

KIRJASTONKÄYTÖN OPETUS (1 kerta, yleensä kaksoistunti)

Kirjastonkäytön opetuksen tarkoitus on opastaa oppilaita löytämään kirjastosta itselleen sopivaa aineistoa ja antaa ikätasolle sopivalla tavalla käsitys siitä logiikasta, jonka mukaan aineisto on kirjastossa järjestetty.

4. luokan kirjastonkäytön ohjauksen tavoite on, että oppilas osaa hakea aineistoa hyllystä luokitusjärjestelmän ja aakkosjärjestyksen avulla.

Osio B        opettajan harkinnan mukaan                                

Opettaja voi valita 0 – 2 kertaa seuraavista:

LUKUTEHTÄVÄ + KIRJAVINKKAUS + LUKUKORTTI

Kirjavinkkaus + lukukortti -paketin lähtökohta on, että opettaja antaa oppilaille lainaus- ja lukutehtävän. Lukutehtävään liittyvän kirjavinkkauksen tarkoitus on esitellä aineistoa oppilaan kirjavalinnan tueksi. Luetun jäsentämiseksi oppilas täyttää lukukortin (saatavana kaikilla opetuskielillä).

Opettaja voi pyytää vinkattavia teoksia kytkeytymään johonkin itse laatimaansa projektiin. Muutoin kirjastotyöntekijä valitsee teokset.

lukukortti suomi        lukukortti pohjoissaame        lukukortti inarinsaame       

lukukortti koltansaame

TEKSTITUOKIO: TARINA + OPPILAIDEN OMIEN KERRONTATAITOJEN VAHVISTUS

Kirjastotyöntekijä lukee ja käsittelee oppilaiden kanssa sadun tai tarinan. Käsittelyssä käytetään käsitteitä päähenkilö sekä tapahtumapaikka ja –aika sekä aihe. Tuokion lopuksi voidaan kertoa ohjatusti yhteisiä tarinoita, lähtökohtana kuullun tarinan elementit. Tarvitaan kaksoistunti.

KIRJASTOTUNTI

Opettaja tuo ryhmänsä kirjastoon työskentelyä ja / tai lainaamista varten siten, että kirjastotyöntekijä on ryhmän apuna sovitun mittaisen ajan. Opettaja voi etukäteen pyytää, että paikalla olisi esimerkiksi tiettyyn teemaan liittyvää aineistoa. Jotta tämä onnistuu, pyyntö on tehtävä vähintään kaksi viikkoa ennen käyntiä. - Kirjastotuntiin sisältyy yhteinen, kirjastotyöntekijän ohjaama aloitus ja lopetus. 

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: