Inarissa alkaa tänään kymmenpäiväiset Inariviikot –perjantaina nostetaan heinää seipäille ja tutustutaan Inarijärven kaupalliseen kalastukseen

19.07.2024

Inariviikoilla 19.–28.7.2024 on lukuisia innostavia mahdollisuuksia tutustua arktiseen luontoon sekä Suomen suurimman kunnan persoonallisten kylien ihastuttaviin ihmisiin – ja miksei myös itseensä.

Inarin kunnan suurin kesätapahtumien kokonaisuus, Inariviikot, järjestetään 19.–28.7.2024. Avajaispäivän ohjelmassa on muun muassa Koppelontien pellon niittotalkoot ja Ivalossa järjestettävä Kalapäivä, jossa on myynnissä paikallisia kalatuotteita.

Inariviikkojen suurimpia yleisöjä odotetaan tulevana viikonloppuna Ivalossa järjestäville Pelimannipäiville sekä heinäkuun viimeisen viikonlopun WaterCross-kisoihin ja Takaisin Närkkään -festareille.

– Inariviikoilla on hyvä mahdollisuus tutustua myös muihin Inarin kunnan persoonallisiin kyliin. Lemmenjoen Ravadas-putouksille järjestetään jokiveneretkiä useampana päivänä, Tankajoelle kanoottiretki ja Veskoniemestä pääsee Inarijärven veneretkille. Patikointiretket vievät Saariselälle kurujen kierrokselle ja tutustumaan Tuuruharjuun, luettelee Maija Kulonen, joka on tuottanut kesän ajan sisältöä Inariviikkojen sosiaalisen median kanaviin.

Inarin kunnan vapaa-aikatoimen kesäautokiertue kiertää järjestämässä toimintaa lapsille ja nuorille Sevettijärvellä, Saariselällä, Keväjärvellä, Koppelossa ja Nellimissä.

Rokulipäivää, peräkärrykirppiksiä ja markkinoita

Markkinatunnelmaa hakeville on Inariviikoilla runsaasti tarjontaa.

– Peräkärrykirppiksiä on Inariviikkojen ohjelmassa useampia. Kannattaa myös suunnata Saariselälle Savottakahvilan rokulipäivänä tai Ilonkaan Unikeonpäivän markkinoille, missä lapsilla on hieno mahdollisuus päästä kokeilemaan metsäparkouria, vinkkaa Maija Kulonen.

Viime kesänä kävijät hurmannut inarilaisten kädentaitajien Kädentaitoja ja kahvia -markkinatapahtuma järjestetään tulevana lauantaina Ivalossa Monitoimitalo Kuulaassa.

Lajikokeiluja ja liikuntaa lapsille ja aikuisille

Paikalliset urheiluseurat, liikunta-alan yrittäjät ja Inarin kunnan vapaa-aikatoimi pitävät yhdessä huolen matkailijoiden ja paikallisten liikuttamisesta.

–  UlkoilmaPT järjestää useita liikunnallisia tapahtumia porrasmaratonista alkaen. Lisäksi ohjelmassa on muun muassa puistojumppaa Ivalossa ja Inarissa, K-marketin kuntokiepaus ja laitesukelluskokeiluja Inarissa sekä Saariselällä yöttömän yön maastopyöräily kahtena iltana ja metsäjoogaa, Kulonen kertoo.

Keskiviikkona 24.7. Ivalossa on mahdollisuus tutustua vahvalajeihin Ylä-Lapin Voiman kesäpäivässä ja osallistua Tunturi-Kiekon ja S-market Ivalon järjestämään lasten liikuntafestivaaliin.

Yhteisöllisyyttä huokuvia tapahtumia

Inarin kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen on Inariviikkojen alkaessa innostunut.

– Näyttää siltä, että pääsemme viettämään Inariviikkoja kesäisen aurinkoisissa merkeissä. Ohjelmamuutoksia ja -lisäyksiä tulee joka kesä, joten kannattaa aina vilkaista verkkosivuilta ajantasainen ohjelma, hän muistuttaa.

Inariviikkojen ohjelmassa on perinteisiä kylätapahtumia, joihin ovat lämpimästi tervetulleita muutkin kuin oman kylän väki.

– Kannattaa merkitä ylös ainakin Sevettipäivä Sevettijärvellä, Nellimin kesäpäivä sekä Koppelon kyläjuhla. Luovuutensa saa päästää valloilleen kukkaseppelepajoissa ja aikuisten akvarellipajassa. Esterin eteisvärinä -kesäteatteriesityksen musiikkiosuuksissakin yleisö saa laulaa mukana. On ollut mukava huomata, miten moni tapahtumista huokuu yhteisöllistä tunnelmaa. Nanguniemessä kannattaa tulevana lauantaina vierailla Inari ilmasta, pinnalta ja pinnan alta -tapahtumassa, jota on ollut useampi toimija tekemässä, Karjalainen sanoo.

Kaikki 19.–28.7.2024 järjestettävien Inariviikkojen ajantasaiset tapahtumat löytyvät Inariviikkojen verkkosivuilta, osoitteesta inariviikot.fi/tapahtumakalenteri. Ohjelmakooste löytyy verkkosivuilta myös inarinsaameksi, koltansaameksi, pohjoissaameksi ja englanniksi.

Lisätietoja:
kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen, puh. 040 776 7546, mirja.karjalainen@inari.fi
sosiaalisen median sisällöntuottaja Maija Kulonen, puh. 040 647 2939, maija.kulonen@inari.fi

Inariviikkojen tapahtumia ovat toteuttamassa Inarin kunta sekä paikalliset yhdistykset, seurat, yritykset sekä yksityishenkilöt. Inarin kunnan toteuttaman yhteismarkkinoinnin avulla myös pienet kylätapahtumat, kokeiluluontoiset kulttuuritapahtumat sekä uutta ohjelmatarjontaa kehittävät yrittäjät löytävät yleisönsä.

www.inariviikot.fi

Kuva: Suunnitteluinsinööri Tarja Saarinen näyttää mallia heinätöissä. (Kuva Miia Kärnä.)