Inariviikkojen ohjelma on julkaistu – joukossa useita yleisömagneetteja

19.06.2024

Inarin kunnan suurin kesätapahtumien kokonaisuus, Inariviikot, järjestetään 19.–28.7.2024. Ohjelmassa on yli 120 tapahtumaa – perinteisiä kylätapahtumia ja uusia yleisömagneetteja. Tekemistä ja kokemista riittää siis kaiken ikäisille ympäri Suomen suurinta kuntaa.

Inariviikot kokoaa alueen kesätapahtumia yhteen asukkaiden ja matkailijoiden iloksi ympäri laajaa Inarin kuntaa. Luonto on Inarissa kaiken toiminnan perusta, mikä näkyy hyvin ohjelmassa.

– Inariviikoilla on runsaasti ulkoilutapahtumia ja muun muassa veneretkiä Inarijärvelle päivittäin, maastopyöräilyä ja melontaa, metsäjoogaa ja vierailuja huskytiloilla, kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen luettelee.

Ohjelmassa useampia yleisömagneetteja

Inariviikoille mahtuu tälläkin kertaa useampi suurempaa kävijämäärää tavoitteleva tapahtuma. Yksi uusista sellaisista on Inari ilmasta, pinnalta ja pinnan alta -tapahtuma.

– Lions Club Ivalo järjestää yhteistyössä Inarin Järvipelastajien kanssa koko perheen tapahtuman Nanguniemen venesatamassa. Tapahtuma esittelee nimensä mukaisesti Inaria eri näkökulmista, kulttuurisihteeri Karjalainen kertoo.

Tunturi-Ilmailijat on mukana kertomassa ilmailuharrastuksesta ja lentopelastustoiminnasta. Inarin Järvipelastajat esittelee tapahtumassa järvipelastustoimintaa ja vie kiinnostuneita ulkoilemaan Jääsaareen ja Tyllylahteen. Inarin Urheilusukeltajat puolestaan kertoo sukellusharrastuksesta ja onpa paikalla myös muun muassa venepoliisin partiovene, rajavartioston venepartio ja Rajasotilaskotiyhdistyksen "sotkuauto".

– Nanguniemen tapahtuman ohella vesikrosseista ja Näverniemen musiikkifestareista odotetaan jälleen yleisömagneetteja, Karjalainen sanoo.

Ylä-Lapin Moottorikelkkailijat ry järjestää Watercross Ivalo -tapahtuman 26.–27. heinäkuuta. Tuossa kansallisessa vesikrossikilpailussa ajetaan moottorikelkoilla veden pinnalla. Perjantaina ajetaan alkueriä kaikista luokista, lauantaina vuorossa on alkueriä ja finaalit. Molempina iltoina vesikrosseista voi suunnata nauttimaan musiikista Takaisin Närkkään -festareilla Arctic River Resortissa. Perjantaina Watercross-jatkoja juhlitaan myös Hotelli Kultahipussa.

– Legendaarinen instrumentaalibändi Piirpauke esiintyy Inariviikoilla 50-vuotisjuhlakiertueensa merkeissä ja Ivalon Pelimannipäivät järjestetään 50. kerran. Näistä myös uskoisin tulevan yleisömenestyksiä, Karjalainen povaa.

Kaupallinen kalastus tutuksi ja lapsille perinteinen onkitapahtuma

– Kalastuksesta kiinnostuneet saamme ensimmäistä kertaa kutsua Inariviikoilla viettämään kalapäivää, jolloin yleisö voi seurata kalastusnäytöksiä, katsella vanhoja ja uusia lyhytelokuvia Inarijärven kalastuksesta sekä kuunnella esitelmiä kalastuksesta ennen ja nykyään, kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen kertoo.

Tapahtumasta ei tarvitse poistua tyhjin käsin, sillä paikalta on mahdollisuus ostaa mukaan paikallisten kalastajien saalista.

Inarin kunnan, Lapin Kalaleaderin ja Inarin kaupalliset kalastajat ry:n järjestämä Kalapäivä-tapahtuma järjestetään 19.7. Ivalossa. Kalapäivän tunnelmasta vastaa Vaskiseitsikko Saaren Soittajat.

Ivalon Erämiesten ja Lapin vapaa-ajan kalastajien järjestämä lasten onkitapahtuma puolestaan on ohjelmassa 23.7., perinteiseen tapaan kunnantalon puistoalueella Haravalantossa.

Ohjelmakooste postitetaan koteihin ja julkaistaan käännösversioina verkossa

Inariviikot järjestetään 19.–28.7.2024. Kaikki tapahtumat löytyvät nyt osoitteesta inariviikot.fi/tapahtumakalenteri.

Inariviikkojen ohjelmakooste julkaistaan verkkosivuilla heinäkuussa myös saamen kielillä sekä englanniksi. Suomenkielinen ohjelmakooste postitetaan koteihin Inarin kunnan alueella heinäkuun toisella viikolla, ja sitä voi myös noutaa Inarin kunnan kirjastoista.

Lisätietoja:

• kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen, puh. 040 776 7546 (lomalla 17.6.–14.7.)
  • kulttuurisihteerin sijaisena toimii vapaa-aikasihteeri Tuija Mikkonen, puh. 0400 172 304, tuija.mikkonen@inari.fi
  • sosiaalisen median sisällöntuottaja Maija Kulonen, puh. 040 647 2939, maija.kulonen@inari.fi