Presidentti Stubb vierailee Utsjoella ja Inarissa

Tasavallan presidentin kanslia
Tiedote 29/2024
17.5.2024

Tasavallan presidentti Alexander Stubb vierailee Lapissa Utsjoella ja Inarissa 23.–24. toukokuuta 2024.

Vierailu alkaa Utsjoen Nuorgamista torstaina 23. toukokuuta. Presidentti Stubb tutustuu Nuorgamin alakouluun ja on koulun oppilaiden haastateltavana. Kouluvierailun jälkeen presidentti tapaa lounaalla Utsjoen kunnan johtoa ja poroisäntiä. Keskustelunaiheena ovat alueeseen ja elinkeinoihin liittyvät ajankohtaiset asiat. Presidentti Stubb tapaa kansalaisia Utsjoen Kylätalo Giisássa noin kello 13.30 alkaen.

Iltapäivällä presidentti Stubb vierailee Kevon luonnonpuistossa. Ohjelmassa on tutustuminen Lapin tutkimuslaitos Kevon kenttäasemaan, keskusteluja Metsähallituksen edustajien kanssa sekä patikkaretki.

Perjantaina 24. toukokuuta presidentti Stubb tapaa Inarissa saamelaiskäräjien edustajia ja keskustelee heidän kanssaan ajankohtaisista saamelaisia koskettavista kysymyksistä. Presidentti tutustuu myös vuoden eurooppalaiseksi museoksi valittuun Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidaan.

Ivalossa presidentti tapaa Inarin kunnan johtoa ja keskustelee heidän kanssaan Pohjois-Lapin alueen ajankohtaisista kysymyksistä. Presidentti tapaa myös Inarin paliskuntien edustajia.

Lapin vierailu päättyy Ivalon koulu- ja kulttuurikeskus Kaarteessa, jonka edustalla presidentti tapaa kansalaisia noin klo 14.30.