Viidenkympin villitystä Inariviikoilla

03.06.2024

Inariviikoilla on luvassa viidenkympin villitystä, kun Ivalon Pelimannipäivät järjestetään tänä kesänä jo 50. kerran ja 50-vuotiskiertueellaan oleva Piirpauke piipahtaa konsertoimassa Inarissa.

Inariviikot kokoaa jälleen alueen kesätapahtumia yhteen asukkaiden ja matkailijoiden iloksi ympäri laajaa Inarin kuntaa aina Saariselältä Sevettijärvelle. Tapahtumakalenteri on täydentynyt kevään mittaan kunnan kulttuuritoimen ja vapaa-aikatoimen, yrittäjien, yhdistysten ja harrastusporukoiden mitä moninaisimmilla tapahtumilla. Tapahtumia kertyi toukokuun loppuun mennessä yli sata.

– Olemme saaneet viime päivien aikana kymmeniä uusia ilmoittautumisia lisää ja voin luvata, että Inariviikoilla on aivan mahdottoman hyvä tilaisuus tutustua paikalliseen luontoon, elämänmenoon ja elinkeinoihin, kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen ihastelee.

Kulttuurisihteeri nostaa ohjelmasta esille erityisesti Ivalon Pelimannipäivät, joita vietetään tänä kesänä jo 50. kertaa.

– Pelimannipäivät avataan tervetulotansseilla Hotelli Ivalossa perjantaina 19.7. ja toiset tanssit on heti perään lauantaina. Tanssitaitojaan voi hioa samana viikonloppuna tanssiseura Heinäkenkien suvitanssikurssilla, Karjalainen vinkkaa.

Haitarinsoittoa tullaan kuulemaan myös kylänraitilla, kun pelimannit vierailevat Ivalon kylän kaupoissa ja palvelutaloilla. Pelimannipäivät huipentuu Ivalon koulu- ja kulttuurikeskus Kaarteessa järjestettävään 50.-vuotisjuhlakonserttiin.

Pelimannitapahtumissa nähdään paikallisia taitureita ja esiintyjiä myös muualta, kuten CatCat-duo Katja ja Virpi Kätkä, moninkertainen tangoprinsessa Mia Leivo, Channel Four, Sodankylän Hanurikerho, Putaan Pelimannit ja kulttuuripersoona Helvi Hangasvaara Kittilästä.

Kuvassa Ivalon Pelimannit ry:n pj. Ahti Similä.

Konevitsan kirkonkellot ja muita klassikoita Sajoksessa

Suomen suosituin instrumentaalibändi Piirpauke esiintyy Inariviikoilla 50-vuotisjuhlakiertueensa merkeissä. Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa järjestettävässä konsertissa 21.7. kuullaan klassikoita vuosien varrelta unohtamatta kestohittiä Konevitsan kirkonkellot, joka soi edelleen radion toivekonserteissa.

– Piirpaukea pidetään ensimmäisenä merkittävänä maailmanmusiikkiyhtyeenä. Se on tulkinnut monien eri kulttuurien ja genrejen musiikkia huipputasolla, Mirja Karjalainen kertoo.

Piirpauken debyyttialbumia on myyty enemmän kuin mitään muuta pelkästään soitinmusiikkia sisältävää pitkäsoittoa Suomessa. Bändillä on takanaan satoja konsertteja ympäri maailman, mutta Inariviikoilla kuullaan jotain uuttakin.

– Luvassa on kuulemma Sibeliuksen, Kuulan, Merikannon ja muiden mestarien teoksia uusina sovituksina.

Inariviikkojen tapahtumia ovat toteuttamassa Inarin kunta sekä paikalliset yhdistykset, seurat, yritykset sekä yksityishenkilöt. Inarin kunnan toteuttaman yhteismarkkinoinnin avulla myös pienet kylätapahtumat, kokeiluluontoiset kulttuuritapahtumat sekä uutta ohjelmatarjontaa kehittävät yrittäjät löytävät yleisönsä.