Inarijärven aarteet -hankkeen nimi- ja logokilpailu
Inarijärven aarteet, kansainvälisen kestävän matkailun toimintamalli –hanke järjesti kaikille avoimen nimi- ja logokilpailun 15.9.- 30.9.2020
Yllä Essi Lappalaisen voittajatyö ja hankkeessa muodostetun Arctic Network -verkoston merkki.
Hankkeessa haluttiin muodostaa merkki, joka kuvaa aluetta kestävän matkailun kohteena ja kilpailussa etsittiin merkille nimeä. Inarijärven aarteet –hankkeessa järjestettiin syyskuussa nimi- ja logokilpailu, johon saatiin yksi kaikki kriteerit täyttävä kilpailutyö. Tämän vuoksi kilpailutyön valinnasta hankkeessa muodostettavan merkin nimeksi ja logoksi pidettiin hanketyöryhmän ja ohjausryhmän kesken äänestys, jonka mukaisesti kyseinen työ valittiin kilpailun voittajaksi. Kilpailun voitti Essi Lappalainen.
Nimi ja logo julkistettiin loppuvuodesta 2020. Merkki tuli hankkeessa muodostetun Arctic Network -verkoston jäsenten käyttöön.
Kriteerit ja lisätietoa kilpailusta
Kilpailuun osallistunut tuotti Inarijärven aarteet, kansainvälisen kestävän matkailun toimintamalli –hankkeen yrityksille merkin, joka koostuu nimestä ja logosta. Merkin nimeen tuli jollakin tapaa sisällyttää vastuullisuus, ja kielipolitiikka oli hyvä huomioida, sillä merkkiä tullaan käyttämään niin koti- kuin ulkomaanmatkailussa. Nimen tuli siis kääntyä fiksusti englanninkielelle tai olla jo lähtöjään sellainen, ettei sitä tarvitse kääntää ollenkaan. Myös Inarijärvi ja sen alueen erityispiirteet pyydettiin ottamaan huomioon nimen suunnittelussa. Kilpailuun osallistunut sitoutui tuottamaan lopullisen painokelpoisen graafisen tuotoksen, eli logon pyydetyissä tiedostomuodoissa.
Palkintona oli paketti Inarijärven aarteita 1- 2 henkilölle: yöpyminen Wilderness Hotel Inarissa, Inarijärven risteily, kolmen ruokalajin illallinen ravintola Aanaarissa ja AT Naturen luontoretki.